STOottroepen_beeldmerk.png

STOer van de maand
 

Omdat we trots zijn op samenwerkingen die ontstaan vanuit STOottroepen techniek, reiken wij elke maand het certificaat STOer van de maand uit aan een duo wat een onderscheidende bijdrage leverde. Elk duo bestaat uit iemand uit het onderwijs en iemand uit het bedrijfsleven. We kiezen juist voor een duo, om het belang van verbinding aan te geven. We moeten het samen doen!

Elk duo ontvangt een heus officieel STOer van de maand certificaat, een STOere en lekkere taart, een STOer shirt en natuurlijk de eeuwige roem. Bekijk hieronder het fotoverslag van de uitreikingen. Wil je een duo nomineren? Stuur een mail met wie en waarom naar info@stoottroepentechniek.nl

NOV 2022
 

Thorbecke SG VMBO-PrO - Marcelo van der Neut
Breman Academy - Bart Borst
Breman Academy - Arjen Cramer

Om betekenisvol onderwijs voor leerlingen te kunnen creëren, is het belangrijk om ook in een levensechte omgeving les te kunnen krijgen. In de STO Regio Zwolle wordt dit gerealiseerd bij de Breman Academy met keuzevakken die door de medewerkers van Breman en een docent van Thorbecke SG uitgevoerd worden! 

In de afgelopen periode zijn leerlingen van drie middelbare scholen – Greijdanus, TalentStad Beroepscollege en Thorbecke SG – naar de Breman Academy geweest en hebben daar het keuzevak Koudetechniek gevolgd. Koudetechniek is een specifiek onderdeel binnen de installatietechniek. Bij koudetechniek moet je denken aan aircosystemen, koelsystemen voor winkels, gekoelde opslag, gekoeld transport via de weg, over het water of door de lucht, ijsbanen enz. De behoefte aan koeling neemt toe en dus zijn er vaklieden nodig die de koelinstallaties ontwerpen, aanleggen en onderhouden.
Het keuzevak wordt gegeven door twee docenten van Breman en een docent van Thorbecke SG. Een goed voorbeeld van co-creatie én organisatie. 

Marcelo van der Neut – docent aan Thorbecke SG – geeft deze periode met veel plezier het keuzevak Koudetechniek aan een zevental leerlingen van het Greijdanus en Thorbecke SG. Dit keuzevak binnen het vmbo profiel PIE (Produceren, Installeren en Energie) is vanwege de energietransitie van groot belang.
Breman hoopt – door inzet van eigen vakmensen en gebruik van modern ingerichte lokalen voor het vmbo – dat er meer jongeren gaan kiezen voor het vak van installateur.

Bart Borst, bedrijfsopleider bij Breman, heeft als specialist Marcelo geholpen om de nieuwste technieken op koelgebied in zijn lessen te verwerken.

Arjen Cramer, eveneens bedrijfsopleider bij Breman, geeft binnen het vmbo de keuzevakken Duurzame Energie, Domotica & Automatisering en Drinkwater & Sanitair. Arjen gaat graag met de leerlingen op pad om ze in de praktijk te laten ervaren hoe leuk de beroepen in de techniek zijn!

En de leerlingen? Die vinden het prachtig, want waar leer nu meer dan in de praktijk.

 

MEI/JUNI 2022
 

HET GREIJDANUS - BERNY NAGELHOUT
CORTINA/KRUITBOSCH - ROB HAARMAN
FIETS-ID - MARCEL KOOIJMAN

Een zestal leerlingen van het Greijdanus volgt het keuzevak ‘van stadsfiets tot e-bike’, waarvan de lessen deels op hun eigen school en het Deltion plaatsvinden. Maar waarom zou je alleen op school les krijgen, als dat ook in de praktijk kan?- De leerlingen kregen een gastles in de fietsenwerkplaats van Fiets-ID en gingen op excursie naar Kruitbosch, het moederbedrijf van o.a. fietsenmerk Cortina. Een prachtig voorbeeld van hoe het bedrijfsleven (de praktijk) en het onderwijs samen kunnen werken!
 

Rob Haarman: “Ik werk graag samen met het onderwijs, door het werken met jonge mensen blijf je zelf ook jong!. De fietsenbranche heeft een dringend tekort aan personeel (fietsenmakers). Ik hoop de leerlingen te kunnen laten zien dat fietsenmaker een heel mooi beroep is! De gebruikte technieken zijn bijvoorbeeld veel uitdagender geworden.Leerlingen reageren vaak positief op de uitleg. Zij zijn vaak enthousiast als zij zich realiseren dat zij voortaan hun eigen fiets of die van hun ouders kunnen repareren!”
 

Berny Nagelhout (docent techniek Greijdanus): “Ik ben ontzettend blij met de ondersteuning van Fiets/ID én Cortina/Kruitbosch. Zo gaat het vak voor leerlingen echt leven!.”

Marcel Kooijman: ‘ik merk dat de leerlingen die bij Fiets-ID meelopen erg hun best doen en veel in hun mars hebben! Ik verwacht dat een aantal jongeren, doordat ze hier in de praktijk meekijken, geïnteresseerd gaan raken in het vak van fietsenmaker.’

april 2022
 

VIA - Frank van den Broek
Van der Sluis Technische bedrijven - Johan Bossink

Het zit soms in kleine ‘dingen’. Waarom – een deel van – de lessen PIE niet buiten het schoolgebouw laten plaatsvinden? Installatiewerk leren bij een bedrijf en tevens partner van Sterk Techniek Onderwijs regio Kampen, Van der Sluis Technische bedrijven.


Regelmatig wordt binnen de STO-scholen een gastles verzorgd door een betrokken bedrijf dat de uitgangspunten van Sterk Techniek Onderwijs onderschrijft. Het bedrijf letterlijk de school in brengen. Maar als dit zo kan, kan het ook andersom! Althans dat is de mening van Johan Bossink [praktijkopleider – Van der Sluis] en Frank van den Broek [docent PIE – VIA].

Leerlingen klas 3 PIE van het VIA krijgen wekelijks, gedurende een kwartaal, een deel van hun praktijklessen bij Van der Sluis. Onder het toeziend oog en met uitleg van hun eigen docent én van de praktijkopleider van Van der Sluis. Andere omgeving, een echt bedrijf waar medewerkers hun eigen werkzaamheden doen en jij als leerling proeft hoe het in werkelijkheid gaat.

Het VIA beschikt over een personenbus. Met een kleine opoffering van hun tijd kan in de pauzes gereisd worden van school in Kampen naar Van der Sluis aan de Kamperzeedijk en vice versa. Qua tijden perfect passend in het lesrooster van de school, zodat voor andere lessen geen concessies gedaan hoeft te worden. In 2 uren tijd leren op locatie.
Zoals gezegd; het zit in de kleine dingen… het heeft grote waarde!

 

Hiermee wordt op mooie wijze invulling gegeven aan een vorm van samenwerking tussen school en bedrijf. Het is 1 van de doelstellingen binnen Sterk Techniek Onderwijs regio Kampen. En dit initiatief is vanuit STOottroepen Techniek beloond met ‘STO-er van de maand’. Johan en Frank; dank jullie wel voor deze ontwikkeling.

Met een oprecht stoer T-shirt, een Certificaat van Waardering en een taart om deze waardering te delen gaan de mannen na dit schooljaar verder met / voor de volgende klassen. Leren op een andere locatie dan het klaslokaal, praktijkervaring opdoen en dat als leerling meenemen naar jouw toekomst in de techniek.


Van der Sluis Technische bedrijven is altijd op zoek naar talent, naar gemotiveerde jonge mensen om het vak te leren [ www.werkenbijvandersluis.nl ]. Beginnen met lessen, straks mogelijk een stage, gevolgd door een baan! Wie weet…

FEBRUARY/MAART 2022
 

Broekhuis - Kees Vogel
Hulstflier - Bertjan Port
Bouwmensen - Bram van der Velde
Breman Utiliteit - Aryan Merkus

STOere gasten die hybride professionals…

Eén van de belangrijkste uitgangspunten van ons professionaliseringsprogramma Stoottroepen Techniek, is dat we alleen samen goed, actueel en uitdagend technisch onderwijs kunnen geven. Met samen bedoelen we dan onderwijs en bedrijven. Dat doen we op allerlei manieren, maar eentje waar we toch echt wel heel trots op zijn is de inzet van onze hybride professionals. Stuk voor stuk geven ze wekelijks les binnen de technische profielen binnen STO Noordwest Veluwe en dus was het hoog tijd om ze daarvoor in het zonnetje te zetten.

Kees Vogel, Diagnose Technicus bij Broekhuis geeft wekelijks les over Motorvoertuigtechniek. Bertjan Port, werkvoorbereider bij Hulstflier geeft wekelijks les bij de afdeling PIE. Bram van der Velde, coördinator bij Bouwmensen Nunspeet geeft wekelijks les bij de afdeling BWI. Tot slot Aryan Merkus, contractbeheerder bij Breman Utiliteit Zwolle geeft wekelijks les op de afdeling PIE.

Zo concreet kan samenwerken dus zijn, vier mensen die graag iets willen betekenen voor de instroom van jongeren in de techniek, vier mensen die ongelofelijk veel kennis en ervaring hebben en één op één op onze leerlingen kunnen en willen overbrengen. Zo halen wij niet alleen de laatste stand der techniek binnen het onderwijs, maar creëren we ook een reëel en actueel beeld bij onze leerlingen over wat ze kunnen verwachten bij het werken in de techniek en wat er van hen verwacht gaat worden wanneer ze voor techniek kiezen.

Geen twijfel dus, wie er deze maand de STOer van de maand moest worden.
Deze vier hybride professionals, stuk voor stuk STOer van de maand en voor ons prachtige voorbeelden van hoe wij concreet samen kunnen werken aan dezelfde doelen. Voorbeelden dus ook die wij heel graag inzetten om ook op andere vakgebieden met bedrijven in gesprek te raken over hoe wij ook daar hybride professionals kunnen gaan inzetten.  STOere gasten die hybride professionals!

 

januari 2022
 

Techlab Zwolle - Marco Theunis & anno bergsma
Robertpack - Tom Niens

Leerlingen bovenbouw uit Zwolle hebben de mogelijkheid om op het Techlab het keuzevak Robotica te volgen. Het programma hiervoor wordt opgezet in samenwerking met Robertpack.  

 

Tom Niens van Robertpack vindt het al jaren ongelofelijk belangrijk een rol te spelen in de ontwikkeling van onderwijs. Vanuit de eigen praktijk en de uitgebreide kennis van productielijnen en besturingsoplossingen kan Robertpack docenten de laatste innovaties laten zien, zodat deze onderdeel worden van de bestaande lespraktijk en leerlingen hiermee vertrouwd raken. Met Techlab Zwolle hebben we het afgelopen jaar een goede relatie opgebouwd. 

 

Marco Theunis van Techlab Zwolle: “Leerlingen leid je op voor de toekomst en dat doe je niet met lesprogramma’s van 30 jaar geleden. Robertpack helpt ons ons curriculum innovatief en vooruitstrevend te houden. Het is leuk om met een partner als Robertpack te werken, ze kijken met een open blik naar dat wat voor hen ligt en zijn super gemotiveerd om met het onderwijs samen te werken en techniek te promoten”. 

 

Naast meedenken over het keuzevak Robotica heeft Robertpack twee grote Fanuc robotarmen gerepareerd, waarvan de eerste omgebouwd en gebruikt gaat worden bij het 3D-printen. De tweede krijgt een plek in een echte productielijn, elders op het Vishay-terrein en zal ook daar door leerlingen die meer verdieping zoeken te bedienen zijn.

december 2021
 

VAN DEN BRINK KOELTECHNIEK - ALBERT MATANJA
VAN DEN BRINK KOELTECHNIEK - WIM KANIS
PIETER ZANDT SCHOLENGEMEENSCHAP - DICK VERLOOP

Dit is hét verhaal waar Sterk Techniek Onderwijs voor bedoeld is. Dit is het verhaal van Albert Matanja. Het verhaal van Wim Kanis, het verhaal van Dick Verloop.
In de zoektocht naar – toekomstige – collega’s is Wim Kanis [van den Brink Koeltechniek] binnen gestapt bij het Pieter Zandt voor een gastles voor de leerlingen in het VMBO. Interesse wekken, laten zien wat koude techniek inhoudt en leerlingen enthousiasmeren voor een betekenisvolle toekomst in de koeltechniek.

 

Het resultaat: vandaag is door STOottroepen Techniek het Certificaat van Waardering uitgereikt aan Albert Matanja, een jongeman die leerling was op het Pieter Zandt, na afloop van een gastles van Wim Kanis contact zocht met hem omdat het ‘machtig interessant is’. Met als vervolg dat de leerling stagiaire werd bij Van den Brink. En door het uitdagende werk, het geboden toekomst perspectief én zijn eigen werkhouding een arbeidsovereenkomst met Van den Brink heeft ondertekend!
 

Docent Dick Verloop is zichtbaar trots. ‘Dit is waarvoor ik bezig ben met jeugd en techniek. Het meewerken aan hún toekomst’; zegt Dick. Dit is ook precies waarom Sterk Techniek Onderwijs als verbindingsprogramma belangrijk is. ‘Onze samenwerking met Wim en de mannen en vrouwen van Van den Brink om onderwijs en bedrijfsleven in verbinding te brengen resulteert in toekomst voor de leerling. En toekomstbestendigheid voor Van den Brink.’
 

Eigenaar André van den Brink investeert in jonge mensen die willen. Het resulteert; een bedrijf dat sterk gegroeid is, veel jonge mensen in dienst heeft en mogelijkheid geeft in persoonlijke ontwikkeling.
Albert verwoordt dit prachtig; ‘Ik heb een uitdagende baan, ik volg een opleiding koude techniek, heb mijn rijbewijs mogen halen ‘van de baas’ en nu een VW Transporter met 150 pk tot mijn beschikking om naar de opdrachten te gaan. Maar bovenal plezier in mijn werk!’

Bijzonder: wat koude techniek voor Albert extra meerwaarde heeft gegeven beschrijft hij met het recente overlijden van opa. Het proces van afscheid nemen vanuit huis heeft plaats kunnen vinden omdat een goede koeling hier aan bijdroeg. Dit is een element van zijn werk waarvan hij zich meer dan daarvoor bewust is geworden wat het betekent voor nabestaanden.
De samenwerking tussen Van den Brink en het Pieter Zandt gaat verder met gastlessen, met het leveren van een koelmachine om de techniek in school te brengen voor lessen. Ook voor leerlingen TL en Havo. Na de kerst beginnen 2 leerlingen Havo met hun
stage bij dit bedrijf.


 

Met het programma ‘Ik ben STOer’ brengt STOottroepen Techniek bijzondere samenwerkingen in de techniek onder de aandacht.

NOVEMBER 2021
 

HET NUBORGH COLLEGE - auke oosten
MACHINEFABRIEK ELBURg - wilfred reker

 

Leerlingen van het Nuborgh College krijgen onderwijs binnen de Machinefabriek Elburg. Voor het keuzevak CNC Verspanen komen leerlingen 3 keer per week voor les aan echte machines en echte producten. Een prachtig voorbeeld van hoe samen vraag gestuurd, actueel èn uitdagend techniekonderwijs kan worden gerealiseerd.

Wilfred Reker: “we werken al jarenlang actief samen met het Nuborgh College en we hebben gemerkt dat dat ons ook echt iets oplevert. Door onszelf regelmatig te laten zien, een actieve bijdrage te leveren aan het onderwijs en mee te denken over nieuwe initiatieven, zijn wij een vertrouwd gezicht voor docenten, maar vooral ook voor leerlingen. Dus wanneer ze moeten kiezen voor een vervolg na hun examen, kiezen ze vaak ook voor ons. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

 

Auke Oosten van het Nuborgh College: “partners als de Machinefabriek Elburg zijn voor ons cruciaal om ons techniekonderwijs aantrekkelijk te houden voor leerlingen, maar uiteraard ook voor onze docenten. Op school doen we alle basisvaardigheden en de meer specialistische vaardigheden willen we graag met bedrijven als de Machinefabriek Elburg doen”.